Header Ads

Kisah Jessica dan Mirna, Persahabatan yang Berakhir Kematian di Gelas Es Kopi Vietnam di Netflix

 




Masihkah anda ingat kes 'Kopi Sianida' yang melibatkan Jessica Kumala Wongso dalam pembunuhan Wayan Mirna Salihin pada 2016? Kini, kes yang mengejutkan ini telah dijadikan dokumentari oleh Netflix.

Netflix secara rasmi mengeluarkan dokumentari baru berdurasi 86 minit bertajuk Ice Cold: Murder, Coffee, and Jessica Wongso pada hari Khamis (28/9/2023).

"Dokumentari ini menerangkan soalan yang tidak terjawab seputar perbicaraan Jessica Wongso, bertahun-tahun selepas kematian rakan baiknya, Mirna Salihin," tulis Netflix Indonesia.

Dokumentari ini, yang diterbitkan bersama oleh Beach House Pictures, membentangkan wawancara eksklusif dengan Jessica, bapa Mirna dan adik kembarnya, peguam Jessica, bintang Café Olivie, dan wartawan yang mengkaji kes itu.

Diketahui kes pembunuhan Jessica terhadap Mirna berlaku pada 6 Januari 2016. Hasil perbicaraan menunjukkan Jessica terbukti melakukan pembunuhan Mirna di Kafe Olivier, Grand Indonesia Mall, Jakarta, melalui kopi ais Vietnam yang mengandungi sianida.

Berdasarkan rakaman CCTV, Jessica tiba awal di Cafe Olivier. Kelihatan dia memesan kopi ais Vietnam dan dua gelas koktel untuk dua rakannya, Mirna dan Hani. Tidak lama kemudian, Mirna datang dan meminum kopi ais Vietnam pemberian Jessica.

Selepas meminum kopi tersebut, Mirna mengaku tidak sihat, sawan dan tidak sedarkan diri. Selain itu, mulut Mirna juga berbuih sebelum dibawa ke klinik Grand Indonesia.

Dalam perjalanan ke Hospital Abdi Waluyo, Mirna disahkan meninggal dunia.

Hasil bedah siasat mendapati terdapat sianida dalam kopi ais Vietnam yang dimakan Mirna. Racun maut itu turut ditemui dalam perut Mirna dan seberat sekitar 3.75 miligram. Akibat racun itu, perut Mirna dikatakan berdarah.

Dalam pertimbangan panel hakim, Jessica dianggap telah melakukan pembunuhan yang sangat terancang, tindakan sadis kerana dia menyeksa Mirna sebelum dia meninggal dunia, mempunyai kenyataan yang rumit, dan tidak mengakui perbuatannya.

Mahkamah Daerah Jakarta Pusat juga memutuskan untuk menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun kepada Jessica. Pada 27 Mei 2016, Jessica memulakan hukumannya di Pusat Tahanan Pondok Bambu, Jakarta Timur.

"Saya hanya tidak faham mengapa ini berlaku kepada saya. Saya baru sahaja bercuti. Saya hanya menelefon rakan-rakan saya untuk berbual sambil minum kopi. Dan sejak itu, rasanya sukar dipercayai," kata Jessica dalam dokumentari Ice Cold: Murder, Coffee, dan Jessica Wongso.


No comments

Powered by Blogger.